Kad Raya Terakhir

Ini bukan entry untuk ucapan selamat tinggal. Tapi entry untuk mengenang akan zaman kegemilangan kad raya di suatu ketika dahulu. Yang dulunya selalu memenuhi peti surat ketika Syawal menjelang.

Tapi sekarang tidak lagi seperti zaman dahulu. Kad raya tidak lagi kelihatan memenuhi peti surat. Kalau ada pun tak sebanyak dahulu. Boleh dikatakan setiap tahun bilangan kad raya yang diterima semakin berkurangan.

Tiada lagi kad raya dari teman-teman yang akan digantung untuk hiasan rumah menjelang Syawal. Yang ada cuma kiriman SMS, MMS dan E-mail dengan ucapan hari raya.


Malah di zaman ini orang lebih cenderung untuk menghantar ucapan melalui medium social network seperti Facebook dan Twitter. Sehinggakan ada juga yang menjemput ke undangan perkahwinan menggunakan medium ini.

Mungkin di masa hadapan nasib kad undangan perkahwinan juga menjadi seperti kad raya. Penggunaan teknologi seperti ini sedikit sebanyak dapat menjimatkan kos dan masa. Mungkin ini sebabnya ramai yang beralih arah.

Setiap orang ada alasan tersendiri. Asalkan perubahan yang dilakukan mempunyai lebih kebaikan dari keburukan apa salahnya jika kita berubah. Mungkin lima tahun yang akan datang tiada lagi kad raya dan ianya akan menjadi satu lagenda yang akan dikenang oleh generasi yang akan datang.

boboy : tak dapat sekeping pun kad raya tahun ni

My Visitors

free counters