Masalah Buli Di Alam Cyber

Anda sering dibuli di alam cyber. Sering menjadi bahan atau diganggu di facebook, twitter dan email? Jika ya sah la anda sedang dibuli.

Ada beberapa sebab yang membuatkan kita sering dibuli di alam cyber ini. Kebanyakkanya mungkin disebabkan rasa cemburu si pembuli terhadap kita. Sedikit kemungkinan si pembuli mengalami masalah mental.

Selalu di pembuli merupakan seorang yang gagal dalam kehidupan. Oleh sebab itu dia menghabiskan masa mengganggu orang lain.

Selain itu kita juga mungkin telah membuat kesilapan dengan meletakkan maklumat peribadi seperti nombor telefon dan alamat untuk tatapan umum.

Ini merupakan satu kesilapan besar kerana memudahkan golongan pembuli mendapatkan maklumat peribadi dengan mudah. Kesannya anda mungkin anda akan menerima email, sms atau panggilan yang tidak dikehendaki. Lebih teruk jika sampai ke tahap membabitkan harta dan keluarga anda.

Untuk menghadapi masalah ini lebih baik anda abaikan gangguan dan ugutan dari pembuli. Lama kelamaan si pembuli akan bosan kerana tiada respond dari anda. Jika melenting atau melayan padah akibatnya kerana itu yang dimahukan dari mereka.

Sekiranya cara diatas tidak berkesan. Tukan email dan nombor telefon. Hanya beri kepada orang yang anda kenal. Ini merupakan langkah terbaik untuk menyelesaikan masalah ini.

Jika semua langkah itu tidak berhasil. Laporkan kepada polis.

My Visitors

free counters